Romania si turnul Eiffel

Turnul_Eiffel 

Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie:  „Made in Resita – Romania „.

Putini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu. Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal.

In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave EiffelStructura_turnului

Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.

In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti. Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia universala din 1889.

Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri avea sa se incheie, in acelasi an, Turnul_Eiffel_noaptea1922.

Cunoscut in Franta, anonim in Romania
Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit episod. A fost special in Franta pentru a studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii.

Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu intitulat “Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat 1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti-Predeal.Vedere_din_turnul_Eiffel

Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut. Doar la insistentele profesorului Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an numele inginerului Panculescu.

 

Resita
Repere de ordin geografic, administrativ si istoric oras situat in depresiunea Resita , pe malurile raului Barzava. Cai de acces /feroviare/ – Caransebes (43 km), Timisoara (98 km); /rutiere /- Caransebes (41 km), Timisoara (105 km) 95471 locuitori (1995).

Vechi traditii industriale (sec.. XVIII – primele furnale si prima locomotiva cu aburi); turnul Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita.

9 gânduri despre „Romania si turnul Eiffel

  1. „Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie: “Made in Resita – Romania “” – ???!!!
    In 1889 Resita nu era in Romania. Banatul facea parte din Austro-Ungaria. Unirea cu Regatul Romaniei s-a facut in 1918.

    –––––––––––––––––––––-
    nu am fost acolo sa vad lucrul acesta. articolul l-am primit prin e-mail de la cineva, si am considerat ca este bine sa stie mai multi despre lucrul acesta. nu este important daca scrie Romania sau nu; esential este faptul ca turnul Eiffel este produsul inteligentei unui roman, apreciat in Franta si necunoscut in tara lui, iar piesele folosite sunt „made in Romania” (ce conteaza daca locatiile Resita sau furnalul din Govăşdia, localitatea Ghelar din judeţul Hunedoara erau sub alta autoritate in vremea respectiva).

    inca ceva: cand stai in fata unui geam ce are anumite pete de murdarie pe el, niciodata nu vei observa peisajul de dincolo de sticla, daca te uiti la petele respective.

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Turnul_Eiffel

    • Uzinele de la Resita si anume Uzinele Constructoare de Masini Resita (UCMR) si Combinatul Siderurgic Resita (CSR) dateaza din 1771, si fiind resitean va asigur ca fiecare piesa de metal din turnul eiffel este, chiar este made in Resita si apropo de asta va pot confirma la etajul 1 al Turnului scrie toate orasele ce au contribuit la constructia simbolului Parisului si Resita are o pozitie centrala si da pe fiecare piesa scrie Made in Resita – Romania

      • Domnule, una e sa preiei o informatie eronata, alta este sa minti cu seninatate. NU ARE CUM SA SCRIE „RESITA – ROMANIA”, pentru ca in 1889 nimeni nu putea sa stie ca peste 30 de ani Resita va apartine României. Las-o naibii, inteleg patriotismul local, dar nu cand vine in conflict flagrant cu istoria si cu logica.

  2. am fost de mai multe ori pe turnul eiffel in perioada de un an cit am locuit in paris dar nu am remarcat sa scrie resita pe metalul turnului dar e posibil. e frumos ca un roman a contribuit la constructia aceasta colosala si foarte impresionanta si recemand tuturor sa viziteze PARISUL si bineinteles TURNUL EIFFEL, E O PRIVELISTE MINUNATA DE SUS……….

    • Nicoleta,

      Multumesc pentru comentariu. Ma bucur ca ai ajuns din nou la mine pe blog. Ma gandesc la faptul ca nu ar scrie decat ceva mic, intr-un colt anume despre lucrul acesta, asa cum vedem la toate produsele. Nu conteaza lucrul acesta, important este ca acel turn este parte din inteligenta unui roman, necunoscut in tara lui dar foarte cunoscut in Franta, printre straini.

      Multa binecuvantare.

      Marius Motora

  3. Nici o problema, si altii publica dezinformari si baliverne. Doar n-om avea pretentia ca datatorumaideparte sa si citeasca ceea ce da mai departe, iar despre istoria patriei, sa o tina minte altii, ca sint treburi mai importante pe lume.
    Parabola peisagistica e un fel de nuca in prerete.

    Sa auzim de bine,
    Simon

    • Nu te contrazic ca unii publica „dezinformari” si „baliverne”. Chestiunea dintre turnul Eiffel, inginerul Gheorghe Panculescu si constructia metalica „made in Resita” este cat se poate de reala.

      Citeste articolul postat mai sus de pe Wikipedia iar apoi du-te pe Google si search „Communication sur les travaux de la tour de 300 m”. Citeste tot ce se poate despre subiectul acesta si daca tu consideri lucrul acesta „dezinformari” sau „baliverne”, CRED CA AI O PROBLEMA CU TINE INSUTI.

      Sa auzim de bine, ca „de trait bine ….?”, trebuie sa mai asteptam si sa avem rabdare.

      Marius Motora

  4. Salutare ,am primit si eu materialul acesta de la cineva si de curiozitate am cautat mai multe informatii.De exemplu am intrat pe situl oficial al turnului Eiffel si am inteles ca structura metalica a fost facuta in Italia la Pompei ,uzina se chema MM….dar este posibil ca materia prima adica otelul sa fie de la Resita si Hunedoara . CONTEAZA FOARTE MULT CALITATEA INFORMATIEI CARE CIRCULA !!!!!

Lasa un raspuns