Stresul şi insomnia – doi monştri care merg mână-n mână

„Mă culc, adorm şi mă deştept iarăşi, căci Domnul este sprijinul meu!”  Sfânta Scriptură  – Cartea Psalmilor / Psalmul 3:5

Stresul şi insomnia – doi monştri care merg mână-n mână

Vă vine greu să vă confruntaţi cu solicitările unei noi zile? Sunt relaţiile voastre tensionate din cauză că vă aflaţi în permanenţă sub stres? Vă doriţi uneori să petreceţi câteva zile într-un salon de spital, doar ca să dormiţi ceva mai mult?

Dacă vă simţiţi extenuaţi şi surmenaţi din pricina stresului şi insomniei, citiţi cu atenţie următoarele zece sfaturi practice care vă vor ajuta să vă regăsiţi liniştea.

1)  Faceţi mişcare!  Da, este greu să vă luaţi timp pentru a face mişcare. Dar veţi vedea că vă veţi simţi mai plină de energie, iar randamentul dumneavoastră va creşte dacă faceţi un obicei din practicarea regulată a câtorva exerciţii fizice simple.

2)  Creaţi-vă oaze de linişte!  Asiguraţi-vă anumite spaţii libere unde să puteţi răsufla în voie: de pildă, un loc favorit în care să vă puteţi ruga, un loc deosebit unde să vă puteţi retrage în timpul concediului, sau practicaţi un obicei agreabil şi binefăcător în monotonia zilnică.

3)  Savuraţi muzica!  Când Dumnezeu a creat muzica, i-a dat puterea să pătrundă până în străfundurile sufletului nostru.

4)  Exersaţi în mod conştient respiraţia!  Acest exerciţiu de respiraţie, numit 3×8, este simplu şi nesolicitant, însă foarte eficient. Inspiraţi încet în timp ce număraţi în gând până la opt, ţineţi-vă respiraţia alţi opt timpi, iar apoi expiraţi pe alţi opt timpi.

5)  Învăţaţi să spuneţi NU!  Învăţaţi de la copilaşul de doi ani. Un NU hotărât nu înseamnă că sunteţi delăsători sau lipsiţi de sensibilitate, şi nici că nu vreţi să vă implicaţi în nimic, ci numai că aveţi anumite priorităţi pe care le respectaţi.

6)  Cultivaţi-vă obiceiuri sănătoase de dormit!  Găsiţi-vă un ritm regulat după care să vă odihniţi. Căutaţi pe cât posibil să vă culcaţi şi să vă sculaţi la aceeaşi oră, chiar şi la sfârşit de săptămână. Evitaţi seara tot cea ar putea să vă crească nivelul adrenalinei în sânge (un film sau o carte care vă agită, dar şi o muncă istovitoare sau ore târzii petrecute în faţa computerului). Aerisiţi-vă bine camera înainte de culcare. Dacă nu puteţi opri anumite surse de zgomot din jurul vostru, încercaţi să folosiţi dopuri de urechi.

7)  Atenţie la alimentaţie!   Nu consumaţi alimente excitante seara, cum ar fi produse foarte condimentate sau care conţin cofeină. Sunt în schimb indicate pastele făinoase, fiindcă carbohidraţii favorizează somnul. Acelaşi efect benefic îl poate avea o cană cu lapte fierbinte şi miere sau un ceai liniştitor din plante. Poate vă va surprinde, însă o bucăţică de ciocolată la culcare asigură creierului serotonina, „hormonul fericirii”, şi favorizează astfel relaxarea.

8)  Nu intraţi în panică!  Păstraţi-vă calmul dacă nu vedeţi de la început nici un rezultat. Este indicat să nu urmăriţi obsesiv ceasul ca să vedeţi câte ore v-au mai rămas până trebuie să vă sculaţi. Reamintiţi-vă că până şi faptul că staţi în pat vă asigură deja o oarecare relaxare şi odihnă.

9)  Apelaţi la sfatul medicului!  Dacă nu vă ajută niciunul din sfaturile practice oferite până acum, apelaţi la sfatul medicului. Un echilibru hormonal modificat poate cauza insomnia sau accentuarea sentimentului de stres.

10)  Urmăriţi pacea interioară!  Sfânta Scriptură ne oferă următorul sfat: „Să n-apună soarele peste mânia voastră” – Efeseni 4:26. Mânia sau vina neiertată ne pot fura somnul. „Dacă m-am certat cu soţul meu,  nu-mi aflu liniştea până nu ne împăcăm. Abia după aceea putem dormi amândoi liniştiţi” – povestea o femeie prietenei sale.  Este adevărat că există situaţii în care o problemă nu poate fi clarificată sau o tensiune nu poate fi aplanată în acceaşi zi. Depinde însă de noi să îi iertăm pe cei în cauză, sau să ne cerem iertare dacă suntem vinovaţi.

Predaţi-I lui Dumnezeu toate îngrijorările voastre ( 1 Petru 5:7 ), ca să puteţi dormi liniştiţi. S-ar putea însă ca Dumnezeu să se folosească de insomnia voastră pentru a vă vorbi – uneori trebuie să ne trezească noaptea, pentru că suntem prea ocupaţi în timpul zilei!

Lasa un raspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s